Pozrite sa, ako sme dokázali hravou formou odkomunikovať sporenie, podávanie prvej pomoci či otvorenie študentského účtu.
Natívny obsah má v Refresheri rôzne podoby a to platí aj pri článkoch. Jedným z najviac obľúbených formátov sú kvízy. Prostredníctvom kvízov dokážeme čitateľov zabávať, edukovať a zároveň informovať o produkte klienta či budovať povedomie značky. Vďaka kvízom dokážeme niekedy aj komplikovanú tému podať tak, aby si o nej čitatelia chceli prečítať a bavilo ich to. Na konkrétnych príkladoch rôznych značiek vám ukážeme, ako sa dá prostredníctvom kvízov dostať k desiatkam tisíc čitateľov.
Charakterové kvízy: vznikli aj na základe dopytu klientov
Kvízy pri vytváraní natívneho obsahu používame už roky, no v roku 2021 sme cítili potrebu naše formáty posunúť na vyšší level a aj na základe dopytu klientov sme pridali novú formu kvízu.
Označujeme ho ako charakterový kvíz a jeho podstata spočíva v tom, že čitateľ neháda správne odpovede. Tie sú v tomto kvíze personalizované a vyberá si z nich podľa svojich preferencií. Odpovedí je viacero a čitateľ si volí tie, ktoré sú mu najbližšie. Na základe odpovedí zároveň prispôsobujeme vyhodnotenia, ktoré sa čitateľovi zobrazia na konci kvízu po zodpovedaní všetkých otázok. Všeobecne nejde o žiadnu novinku, kvíz funguje na rovnakom princípe ako tie, ktoré si možno pamätáte ešte z časopisov.
Môže sa tak stať, že sa čitateľa v kvíze pýtame na to, aká je jeho obľúbená farba, ročné obdobie alebo čo rád robí vo voľnom čase, aby sme mu mohli čo najlepšie prispôsobiť vyhodnotenie, v ktorom dostane napríklad odporúčanie na výlet alebo reštauráciu, ktorú by mal vyskúšať. Práve vo vyhodnotení je priestor na to, aby sme odprezentovali rôzne služby a produkty klienta a zároveň ponúkli čitateľovi tip na knihu či výlet, ktorý sa najviac hodí k jeho osobnosti a preferenciám.
Ako sa dajú tieto kvízy využiť?
Kvízy, a hlavne tie charakterové, nám ponúkajú rôzne možnosti komunikovania aj komplikovanejších tém. Pri kvízoch, keďže sú oproti článkom viac interaktívne, funguje jav známy ako pamäťové skreslenie, ktorý hovorí o tom, že ľudia si skôr zapamätajú údaje, ktoré sami vytvoria alebo sú spojené s humorom.
Napríklad téma prvej pomoci, ktorá nemusí byť na prvý pohľad pre čitateľa atraktívna. V spolupráci so zdravotnou poisťovňou Dôvera sme pripravovali na túto tému článok aj kvíz. Zatiaľ čo článok informoval o zaujímavostiach, faktoch a mýtoch, kvíz vyzýval ľudí, aby sa otestovali v základoch podávania prvej pomoci. Kvíz aj článok sme vzájomne prepojili, takže ak čitateľ niečo nevedel, mohol si to spätne naštudovať v článku, vďaka čomu sa nám podarilo generovať návštevnosť pre oba výstupy.
Komunikujú rôznorodé produkty či služby a plnia rôzne ciele
Charakterové kvízy ponúkajú priestor na komunikáciu rôznych produktov či služieb, ktoré sú cielené na rôznorodé publikum. Vo vyhodnotení môžeme odkazovať napríklad na založenie študentského účtu, sporiaceho účtu, ale aj na hypotéku či 6 rôznych kníh od jedného vydavateľstva. Vďaka tomu je tento formát vhodný aj pre klientov so širokým portfóliom produktov.
Zároveň dokážeme kvízy využiť pri rôznych komunikačných cieľoch klienta. Pri zvyšovaní povedomia o značke, ale aj komunikovaní konkrétnych noviniek, informáciách a produktoch. Pri kvíze Je tvoja strava vyvážená? Odpovedz na otázky a možno budeš prekvapený čitateľ mohol zistiť, či je jeho strava dostatočne vyvážená, a zároveň sme ho informovali o systéme Nutri-score, ktorý chcel klient komunikovať. Na konkrétnej problematike zo života tak mohol ľahko pochopiť jeho podstatu.
Ďalším úspešným kvízom bol ten o prvej pomoci, ktorý sme vytvorili v spolupráci s Dôverou. Budovali sme ním povedomie značky a viac sme sa v tomto prípade zameriavali na dôležitosť správneho podávania prvej pomoci. Čitateľa sme sa pýtali na konkrétne postupy, ktoré sú všeobecne známe a mal by ich v rámci kurzu prvej pomoci poznať každý. Čítanosť tohto kvízu presiahla hranicu 30 000.
Dobre známy produkt komunikovaný úplne novým spôsobom
V spolupráci so Slovenskou sporiteľnou sme našli vďaka charakterovému kvízu nový spôsob, ako odprezentovať študentský účet. Keďže tento produkt sme v minulosti komunikovali viackrát, hľadali sme úplne novú cestu a rozhodli sa rozpracovať aktuálnu kampaň klienta, ktorej hlavná idea bola 60 odtieňov šťastia.
Zameriavali sme sa v duchu kampane na veci, ktoré sa dajú kúpiť do 60 €, ktoré mohli zákazníci získať po otvorení účtu, a zároveň na také, z ktorých mohli mať dlhodobejšiu radosť. Vytvorili sme preto KVÍZ: Odpovedz na otázky a zisti, ako prebudiť svoje hormóny šťastia. Vo vyhodnotení kvízu sme čitateľom dali tipy na zážitky či aktivity, ktoré ich urobia šťastnými a stáli by ich pritom do 60 €.
Pomáhame čitateľom rozhodnúť sa
V momente, keď máme klienta, ktorý je službou či e-shopom a chce predstaviť svoj široký sortiment, charakterový kvíz je jedna z najlepších volieb. V rámci dlhodobej spolupráce s donáškovou službou Wolt pravidelne pripravujeme rôzne kvízy týkajúce sa témy gastra. Charakterový kvíz sme však postavili na typickej situácii, keď sa partneri hádajú, lebo nevedia, čo budú jesť, alebo keď v práci zabijete 20 minút tým, že vyberáte, čo budete jesť na obed. Komunikovali sme nielen širokú ponuku, z ktorej si môžu zákazníci vybrať, ale aj aktuálnu akciu cashback a konkrétne prevádzky, z ktorých si môžu čitatelia objednávať či navštíviť ich.
Podobne sme využili kvíz aj v spolupráci s vydavateľstvom Grada. Využili sme obdobie pred vianočnými nákupmi a vytvorili kvíz so šiestimi rôznymi knižnými titulmi. Medzi nimi bola romantická literatúra vhodná skôr pre ženy, krimi triler vhodnejší pre pánov, ale aj literatúra žánru young adult, ktorú obľubuje mladšia cieľová skupina. Vytvorili sme tak kvíz, ktorý na základe preferencií čitateľa vo vyhodnotení odporúčal jednu z týchto šiestich kníh, ktorá by ho mohla najviac baviť. Aj napriek tomu, že knižný obsah na našom webe zvyčajne nedosahuje nadpriemerné výsledky, pri tomto kvíze sa tak stalo a presiahol čítanosť 20 000.
Takto vyzeralo vyhodnotenie v knižnom kvíze po tom, čo ste zodpovedali všetky otázky:
Atraktívne sme odprezentovali sporenie a stavebný úver
Klient Prvá stavebná sporiteľňa za nami prišiel s jasným zadaním – chceme odprezentovať náš nový produkt môjDOMOV. Produkt kombinuje pravidelné sporenie a stavebný úver. Hodí sa pre tých, ktorí si plánujú kúpiť domov, rekonštruovať svoj príbytok, ale aj pre ľudí, ktorí plánujú budúcnosť pre deti.
Financovanie bývania, sporenie a rekonštrukcia sú medzi mladými ľuďmi vnímané ako momenty v živote, keď už sú naozaj dospelí, preto sme sa rozhodli vytvoriť KVÍZ: Si už naozaj dospelý? Otestuj sa v našom kvíze a zisti, ako na tom si. Kvíz mal takmer 25 000 otvorení a vo vyhodnoteniach sme komunikovali kampaňové kategórie človek, ktorý býva v podnájme, s rodičmi, potrebuje zrekonštruovať bývanie a pod.
Kde nefunguje charakterový kvíz, funguje ten so správnymi odpoveďami
Na týchto pár príkladoch vidíte, ako dokážeme využiť potenciál charakterových kvízov a môžeme vďaka nim hravo a pútavo komunikovať rôzne značky, služby aj produkty. Okrem nich však máme k dispozícii aj jednoduchšie kvízy, ktorých podstata tkvie v hádaní správnych či nesprávnych odpovedí. Tie využívame pri overovaní vedomostí našich fanúšikov napríklad z oblasti gastronómie, ktoré pripravujeme v spolupráci s klientom Wolt. V spolupráci s televíziou Markíza sme zas v rámci kampane pre Superstar ľuďom pripravili úlohu hádať texty známych pesničiek, ktoré súťažiaci najčastejšie spievajú na kastingoch.
Kvízy sú len zlomok toho, ako môže vyzerať natívna reklama na Refresheri. O ďalších možnostiach a kreatívnych riešeniach si môžete prečítať tu.